november 17, 2013november 19, 2013 Sökmotoroptimera din sajt från början Enkla tips på hur du SEO anpassar din sajt från början Det naturliga sättet att se till att en sajt placerar sig på en bra position på Google, är att sökmotoroptimera sajten redan från början. Det tar lite tid, engagemang och kunskap om hur du gör detta. Men lägger du ner lite extra arbete i början och har ett SEO tänk varje gång du skriver ett inlägg eller gör en ny sida på sajten så kommer arbetet att löna sig. När du väl får rutin på SEO:n så kommer det gå av bara farten. Tänk i dessa banor när du bygger din sajt och skriver dina inlägg så kommer du att lyckas med att ta plats på Google! 1. Välj ett smart domännamn Till och börja med – välj gärna ett domännamn som har med innehållet på sajten att göra (ska sajten handla om träning – då kan det vara klokt att köpa ett domännamn som handlar om träning). Eller välj ditt egna namn / företagets namn (då har du söksäkrat dig själv / företagets namn. Så vid en sökning på Google kommer sajten att synas). På Loopia kan du söka efter lediga domäner 2. Välj WordPress och gärna Genesis Det finns WordPress-teman som redan i standardinstallationen har inbyggda SEO funktioner som tar dig en bra bit på vägen. Väljer du rätt tema så har du kommit långt! Jag kan rekommendera Genesis som denna blogg är byggd i (har även köpt till ett barntema). Genesis har SEO inställningar som du själv kan ändra och då behöver du inte heller ladda hem något SEO plugin. På gott och ont – plugin kan vara bra men de kan också ta upp en massa laddningstid och utrymme som gör din sajt trög och det gillar inte Google! Var sparsam med plugin och ladda bara hem det du verkligen behöver! 3. Sidornas title ska vara unik och innehålla den primära sökfrasen Title på respektive sida ska precis som huvudrubriken (h1:an) vara unik för varje sida på sajten. De första 65 tecknen i din title läser Google av. Om den blir längre, blir den kapade och då ser det inte bra ut. Längst upp i webbläsarens fönster i namnlisten ser du title-texten: Få gärna med ett sökord som du vill synas på i title och huvudrubriken (h1:an). Ännu bättre blir det om du får med sökordet i url:en. 4. Metabeskrivning Även kallad meta description. Den ska sammanfatta vad sidan handlar om (max 155 tecken). Vid en sökning på Google syns metabeskrivningen under den klickbara titlen i resultatlistan. För att locka besökare att klicka behöver du formulera varje sida bra. Sökmotorerna lägger även vikt vid om sökord som genomsyrar sidans innehåll finns med i metabeskrivningen, se exempel nedan: 5. Bild i sökresultatet med Google Plus – rel=author Har du väl fått en bra placering på Google kan en bild bredvid sökresultatet påverka klickfrekvensen. Det ser mer intressant ut om en bild syns intill och fler besökare kommer att klicka på länken in till din sajt. Du måste ha en Google+ profil för att bilden ska visas. Här kan du läsa mer om varför du ska ha en Google + profil samt hur du implementerar bilden på din sajt: Fördelarna med Google+ 6. Viktiga sökord ska finnas med i texten Tänk på att de viktigaste sökfraserna du vill synas på ska finnas med tidigt i texten och gärna i rubriken (h1:an). Spamma inte med samma sökfras överallt på sidan utan använd istället viktiga kringord. Skriv relevant och för människor inte för sökroboten – men hjälp den att förstå vad din sida/ ditt inlägg handlar om. 7. Content is KING! Du kan inte räkna med att ditt inlägg eller att din sida kommer få en bra placering på Google om du bara skriver några korta meningar. Du behöver fylla sidan och inlägget med content (text) och bilder som är relevanta. Du behöver också fylla din blogg med nya texter och inte lämna den åt sitt öde. En levande sajt är godis för Google. Uppdaterar du ofta kommer sökroboten att besöka dig flitigare och tycka att din sajt är viktig. 8. Glöm inte bort dina bilder Allt för många glömmer bort att SEO-optimera sina bilder. Vid en bildsökning på Google kan din bild synas. Döp alltid bilden! Bilden ska ha en title, alt-text (syns när du för muspekaren över bilden) och gärna en beskrivning (rubrik), se exempel nedan: 9. Dela dina inlägg Dela dina inlägg i sociala medier, t.ex. på facebook, twitter och Google plus. Det ger dig automatiskt besökare i början innan du syns på Google. Se till att du har en dela knapp under dina inlägg eller på dina sidor så att besökare kan dela vidare. 10. Tålamod är en fiskares bästa vän Tråkigt men sant. Hårt arbete lönar sig, men det tar tid! Ge inte upp för lätt utan låt SEO arbetet ta lite tid så ska du se att du kommer klättra på Google. Börja med helheten och förberedd sajten – se till att sökmotoroptimera den från början och ha som vana att alltid optimera dina inlägg! Lycka till:) TweetMerGilla detta:Gilla Laddar in … Relaterade Onlinemarknadsföring guiderseo