december 20, 2011 Vad är Webbanalys? Lite om Webbanalys Har du en större webbsida eller du kanske driver en webbutik? Då kan ett analysverktyg vara en bra investering. Google Analaytics är ett exempel på ett gratis analysverktyg. I ett analysverktyg kan du undersöka och identifiera möjligheter samt problem som finns på din sajt. Man använder ofta webbanalys för att se om man har nåt målen man har satt upp (t.ex. besöksantal som lett till en konvertering på sidan) eller för att hitta och åtgärda problem som kan lösas. Har du ett syfte med webbplatsen? Du kanske vill att besökaren ska göra något särskilt på sajten? Målet är att få din webbplats att möta besökarnas intention! Från analysverktygen får du en massa siffror- statistik som du måste gräva ner dig i och analysera. När du känner till syftet och målet kan du med hjälp av denna statistik utvärdera, åtgärda och förbättra din webbplats. Analysverktygen kan hjälpa dig med att få information om hur besökarna hittar till din sajt, vad besökarna gör på din sajt, vilka ev. problem besökarna stöter på och viktigast av allt vad besöket resulterar i. Om du använder dig av ett analysverktyg är de viktigt att du inte bara tittar på siffrorna och statistiken, de är på sajten svaret finns och där åtgärden ska utföras! Just nu läser vi webbanalys på Medieinstitutet. Christoffer Luthman som jobbar på företaget inUse Insights är vår föreläsare och jag måste säga att han är riktigt duktig och pedagogisk. Vi har fått möjlighet att öva praktiskt i Google Analytics på befintliga konton (i tre större webbplatser), vilket jag tycker har varit mycket givande. På torsdag avslutas kursen med ett prov i webbanalys. Och under och efter jul blir de till att plugga inför Google Analytics certification som jag tänkte försöka ta:) Måste dock klara Google Fundamentals certification först! Har även börjat fundera på vad jag egentligen har för mål med denna sajt? Jag får just nu inte ut särskilt mycket av att titta i analytics om jag ska analysera denna sajt. Eftersom detta är en blogg kan man t.ex. ha som mål att locka fler besökare. I analysverktyget kan jag ta reda på vart de flesta besökarna kommer ifrån, hur dem hittar min sajt (t.ex. via twitter, fb eller google organiska osv). Kan idag se att under den senaste månaden har de flesta hittat hit via google (den organiska sökningen), några kommer hit direkt och andra kommer från sidan onlinemarknadsforare.com. Finns en massa användbara verktyg i analytics, nu gäller de bara att lära sig hur man ska använda verktygen. Jag är en bit på vägen men de finns mycket kvar att lära! TweetMerGilla detta:Gilla Laddar in … Relaterade Onlinemarknadsföring Google AnalyticsWebbanalys