oktober 10, 2012oktober 11, 2012 Söket tar över Har sammanfattat lite godingar från förra veckan som handlar om söket och mobilsurfandet. Google chefen i Sverige, Stina Honkamaa höll en liten föreläsning på mitt jobb om detta. Lite tankar från mig vävs också in i texten. Söket och mobilsurfandet Idag görs det ca 25- 30 miljoner sök per dag på Google (i Sverige). Utbudet på nätet, möjligheterna med Internet och mobilanvändandet har idag gjort att söket har ökat med 20 % och är idag den tredje största mediegruppen efter TV och print. Singapore och Hongkong är de flitigaste smartphone användarna och på tredje plats kommer Sverige. Det sker en stor ökning på mobilt sök, allt fler svenskar använder mobilerna för att söka efter något på Google. 20-25 % av söket sker idag via en mobiltelefon, därför är det viktigt att tänka på att pusha för att använda alla ”devices” under annonsering. Även fast att kunden inte har en mobilsajt (vilket är ganska ofattbart med tanke på hur många som faktiskt använder sina mobiler och iPads för att surfa) kan detta var bra: Köpcykeln börjar för många med att man surfar runt via mobilen, på väg till jobbet eller hemma i soffan etc. Någon googlar på ”vinterjacka” och en annons dyker upp som ser intressant ut. Personen väljer att klicka på annonsen och kommer in på en sajt där vinterjackor säljs. Senare surfar personen in via datorn på samma sajt och väljer att köpa en vinterjacka. Hade inte annonsen visats när personen sökte på Google via mobilen hade det förmodligen inte blivit ett köp. Tänk på detta, rikta alltid annonser till mobila enheter, annars kan man missa flera kunder. Och jag säger som Stina Honkamaa: ”Varför lägga en massa pengar på TV reklam när alla ändå springer på toaletten” ? Ett mycket bra argument för varför man ska synas på Google. Både i det organiska söket och med sponsrade länkar! TweetMerGilla detta:Gilla Laddar in … Relaterade Onlinemarknadsföring GoogleMobilanpassad sajtSmartphone