april 25, 2012september 4, 2012 Ligg steget före, hitta ny mark och ta plats! Idag har jag varit på en utbildningsdag på Nalen, Digital Knowledge Day. Var riktigt bra och jag fick en hel del matnyttigt med mig hem. Tyckte bäst om Sara Anderssons föreläsning som handlade om SEO som jag tänkte försöka skriva ett inlägg om… Att hitta den där luckan Allt handlar om att man måste ha relevant innehåll på sin sida. En kontextuell relevans som efterfrågas just nu! Google försöker hela tiden mappa upp vad vi efterfrågar för stunden, det som händer här och nu. En sökning på ”Tiger Woods” på Google för ett år sedan skulle inte visa en massa innehåll om hans golfkarriär utan snarare skulle resultatet visa ett mer negativt innehåll om hans otrohet mot Elin. Detta är ett exempel på hur Google snappar upp vad vi efterfrågar här och nu, det påverkar sökresultatet! För att hitta den där luckan, hitta nya mark att ta plats på, en ”sweetspot”, ja då måste man ligga steget före och hela tiden fundera på vad som kommer hända härnäst- vart kan vi ta plats och synas på i sökträsket? Idag har framförallt resebranschen en möjlighet att ta plats och få ny mark på sökordet ”London 2012” (varför tänkte jag inte på de) och vill man synas på ”Mors dag” så finns där även en öppning, en lucka! Hur de sociala kanalerna syns på Google Heinz Ketchup firade nyligen 1000000 likes på facebook med en video som tack till alla fans, se nedan. Eftersom Google äger Youtube kommer denna video ta plats i sökresultatet och det kan ju bara vara positivt för Heinz! Måste tilläga att jag tycker att filmen är toppen, bra idé att tacka sina fans! Även omslagsbilden på facebook är lyckad! En genomarbetad idé som fler företag borde ta efter. Tillbaka till Google och söket. Facebook, twitter och Linkedin har valt att inte dela med sig av sitt innehåll till Google. Det betyder att dessa kanaler inte indexeras på samma sätt som Google + och Youtube (eftersom Google äger de kanalerna). Rätta mig om jag har fel! Företag bör finnas på Google+ och Youtube för att vinna eller utöka sin mark i sökresultatet? Tv4 finns på Google+ men där händer det inte så mycket, senaste inlägget är skrivet 11 november 2011. Kanske dags att tv4 börjar jobba lite på sin sida? Om man har bestämt sig för att finnas på en kanal så bör man också vara aktiv där, eller? H&M finns också på Google+ och uppdaterar dagligen sin sida, ett företag att ta efter? Tips till företag som ännu inte etablerat sig på Google+, GÖR DET! Och gör det för att ni har tänkt vara aktiva där. Det kan hjälpa er med marknadsföringen och i långa loppet med ert sökresultatet. Å så slutklämmen, strategin idag kan vara en annan imorrn. Google är här och nu men kanske inte i framtiden… TweetMerGilla detta:Gilla Laddar in … Relaterade Onlinemarknadsföring Få fler besökarefacebookGoogleseosociala medier