maj 14, 2012maj 14, 2012 Snart finns det fler smartphones än människor Drivkraft med mobilen och sociala medier År 2013 kommer det finnas fler smartphones än människor… Har idag varit på ett inspirerande seminarium som arrangerades av Tillväxtverket. Det handlade i stort om hur man ska integrera sina tjänster/ sitt företag i sociala medier och i mobilen med hjälp av appar och med en mobilanpassad webb. Presenterar en sammanställning från dagen, har valt ut godbitarna, de som förhoppningsvis kan vara intressanta att ta del av. Blir mycket mobilprat, ett intressant ämne att diskutera, eftersom alltfler använder mobilen för att söka, genomföra köp och surfa runt på nätet. Mobilanpassad webb- ett måste! Föreläsaren och e-handlaren Urban Lindstedt inledde dagen och berättade att de görs 3 miljoner reserelaterade sökningar i mobilen per dag. 11 % genomför dagligen ett köp via mobilen. Vi skickar 6000 miljarder sms per år. 42 % av den svenska befolkningen använder mobilen dagligen. Hittills har 484 000 människor checkat in på Arlanda via Facebook. 78 % av 12-35 åringarna är socialt aktiva på mobilen. Och med detta ville Urban säga att det är användarna som driver utvecklingen och med dessa siffror och tidigare statistik måste man idag ha en mobilanpassad webb om man ska lyckas som företagare! Två tips till företagare som funderar på att utveckla en mobilapp eller en mobilanpassad webb: Ta reda på hur många besökare som faktiskt kommer från mobilen till din sajt. Vad är syftet med att mobilanpassa sajten? Vad vill vi att besökaren/ målgruppen ska kunna göra via webben? Mobila möjligheter Claes Eriksson från Google höll en dragning om de mobila möjligheterna och berättade att vi i Norden har väldigt många en smartphones. Sverige ligger i topp tre! Högst upp på listan ligger Singapore tätt följt av Hongkong. Från 2011 till 2012 har resesökningar på Goggle ökat från 5% till 11%. De börjar ofta med att man söker på mobilen, man gör en ”research”, när man kommer hem bokar man resan på datorn. Researchen inför en resa på datorn innefattar i genomsnitt 55 google sökningar, 15 sajter och sammanlagt 50 dagar från start till köp. Samma sak men sök via en smartphone: 12 google sökningar, 9 sajter och 33 dagar från start till köp. Peter Carlsson på travellink tipsade om en app som heter ”Really late booking”. Den kan du göra riktiga klipp med! Har du inte bokat ett hotell på ditt resmål så kan du göra det direkt i appen på resmålet till specialpriser. Really late booking app Mobilwebb vs App Det beror på vad målen är. Via den mobilawebben får man oftast nya kunder. Apparna fyller ett annat behov, du kan utveckla mer roliga saker med en app. Det är viktigt att låta kunden få bestämma om han eller hon vill gå till den vanliga sajten eller till den mobilanpassade, visa detta tydligt så kunden kan få göra ett eget val. Fakta om mobilanvändandet MrJet Lisa Farrar , VD för MrJet berättade att de år 2010 började kolla vilka besökare som kom från mobilen och därefter har de sett att mobilanvändandet har ökat explosionsartat! 61% av MrJets mobila kunder är nya kunder. MrJet började utveckla en mobilanpassade sajt därefter appar. Kunder som köper genom MrJets appar köper 50 % oftare än kunder som handlar på deras mobila sajt. Idag har MrJet bl.a. ett magasin som man kan ladda ner till iPaden ”Travel happier”, mrjetexplorer. Tanken med detta magasin var att de skulle vara inspirerande, skapa lojalitet och varumärkeskännedom. Trots detta, dock posititvt, driver idag magasinet trafik till MrJets sajt som leder till köp! Ving 9 % av besökarna på ving.se kommer via mobilen och man ser även här att mobilanvändandet ökar. Hanna Kastås höll i en dragning om Vings mobila appar och talade om Vings ”helhetslösning” med deras charterapp. I Vings charterapp blir man inspirerad, samtidigt som man kan researcha, boka, betala och favorisera sina hotell för att senare kunna gå tillbaka. Det finns även en ”offlineknapp” i charterappen som du kan använda när du är utomlands om du är rädd för att få en oväntad hög mobilräkning:). Idag har appen laddats ner av 95 284 personer. Genom marknadsföring i Vings egna kanaler, i tv, på reklamskyltar, i sociala medier och via annonsering på Google försöker Ving marknadsföra sin app. Även en ”pop up” knapp visas om man kommer in via mobilen till Ving.se där det står ”ladda ner vår app”. Tyvärr har de inte gett ett bra resultat, det är fortfarande många som bokar resan via ving.se i mobilen. Vings andra app är för familjens allra minst, nämligen Lollo & Bernie appen. I den kan alla barn leka med sina favoritmaskotar även på hemmaplan. Du kan också läsa senaste numret av Vings värld och få receptinspiration i form av en matupplevelse app- Vings mat. Dessa två appar kan du ladda ner på surfplattan! Mina tankar Idag insåg jag verkligen hur stor roll mobilen kommer spela i framtiden. Det går idag inte att bortse eller strunta i att mobilanpassa sin sajt. Men självklart måste man ställa sig frågan vad man vill att besökaren ska kunna göra på sajten via mobilen. Därefter göra upp en plan för hur man ska gå vidare. Idag väljer många att göra appar, det kan räcka, men jag tror att alltfler företag och e-handlare borde överväga att mobilanpassa sin sajt. Det gäller att lyssna till konsumenterna/ användarna, det är nämligen dem som driver utvecklingen, bestämmer vad som komma skall i framtiden. Och idag pekar allt på att detta inte är någon trend, mobilanvändandet ökar och de med stormsteg! Avslutar sammanfattningen med en rolig film från Youtube. Den kan ge er svaret på vart och varför dina besökare försvinner ”bouncar” ut från sajten. ”Shopping online is meant to be easy. Find out where your customers are ”checking out” with Google Analytics” TweetMerGilla detta:Gilla Laddar in … Relaterade Onlinemarknadsföring Mobilanpassad sajtSmartphone