Skip to content
Emelie Ockenström
Emelie Ockenström

Onlinemarknadsföring – SEO – Trädgård

  • Om mig
  • Blogg
Emelie Ockenström

Onlinemarknadsföring – SEO – Trädgård

SearchMetrics
januari 12, 2014januari 13, 2014

SEO-verktyg som analyserar din webbplats positioner efter sökord

Analysera din webbplats positioner efter sökord och landningssidor

Det finns en hel del SEO verktyg som kan hjälpa dig att ta fram statistik över vilka sökord du rankar på och vilken placering dessa har på Google. Flera av verktygen kostar en slant men det finns också några som är gratis.

Surfa inkognito

Det allra bästa och säkraste sättet att ta reda på ett sökords placering på Google är att surfa inkognito, vilket innebär att du surfar privat. I webbläsaren Google Chrome kallas detta läge för inkognitosurfning. När du surfar inkognito sparas inte i webb- eller hämtningshistoriken. Google sparar alltså inte information om webbplatser som du har besökt. När du surfar i inkognito ser du det ”verkliga sökresultatet” på Google och kan på sätt se din placering på ett specifikt sökod när du googlar. Enklaste sättet att surfa i inkognito om du använder Chrome är att öppna webbläsaren och därefter tryck kortkommando [Ctrl + Shift +N], då öppnas ett nytt fönster som är i inkognitoläge.

Fönster i Google Chrome som är inkognitofönster har en agent i övre högra hörn som ser ut på detta sätt:

Inkognito agent

Registrera dig gratis på Gserp.com

Med Gserp kan du enkelt följa hur du positionerar dig på olika sajter och sökord. Med verktyget kan du skapa positionsrapporter och varningar/meddelanden som visar om man sjunker eller stiger i sökmotorerna. Gserp är gratis under beta-testet men kommer nog börja kosta pengar i framtiden.

gserp.com

Analysera din sajts positioner efter sökord och landningssidor med Searchmetrics

Om du vill analysera din sajt lite grundligare kan du använda SEO verktyget Searchmetrics (finns både som gratisversion och betalversion). På enklaste sätt skriver du in den domän du vill analysera och trycker på GO.

SearchMetrics

Searchmetrics analyserar vad sajten har för positioner efter sökord och landningssidor. Om vi som exempel skriver in min sajt (emelieockenstrom.se) och därefter väljer SEO research –> Rankings –> Longtail får vi detta resultat:

organisk ranking

Jag rankar bra på söktermen onlinemarknadsföring, plats 3 och sökvolymen är ganska hög 3 625 sökningar (gissar att sökvolymen är baserat på sökningar som görs per månad). Jag rankar 1 på sökordet pajdeg men eftersom sökvolymen är mycket mindre här (49 sökningar) ger denna sökterm inte lika mycket trafik till bloggen. Ju högre trafik index (traffic index) söktermen har desto fler klick får söktermen per månad. CPC står för cost-per-click och anger en ungefärlig genomsnittlig klick-kostnad om man skulle köpa söktermen via betalt sök (Google adWords) och då visa annonser på Google.

Searchmetrics har även en app för den som vill hålla koll på datan via mobilen och det finns en hel del annat man kan grotta ner sig i med detta verktyg som konkurrensstatistik och länkanalys. Ett bra SEO-verktyg och gratisversionen är riktigt bra om man vill ha lite enklare analyser för att kolla sin egna webbplats positioner efter sökord och landningssidor.

Follow on Bloglovin
  • Tweet
  • Mer

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Relaterade

Onlinemarknadsföring seo

Inläggsnavigering

Previous post
Next post

Instagram

Populära inlägg

  • Coca-Cola byter ut sina etiketter till vanliga svenska namn
    Coca-Cola byter ut sina etiketter till vanliga svenska namn
  • Syrianskt bröllop
    Syrianskt bröllop
  • Skrotar Dermalogica och testar Dahl!
    Skrotar Dermalogica och testar Dahl!
  • Plastdjur på burk
    Plastdjur på burk
  • Fin hos frissan
    Fin hos frissan

Här kan ni följa mig!

  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Twitter
©2025 Emelie Ockenström | WordPress Theme by SuperbThemes
%d