april 17, 2014april 18, 2014 Satsa på lokal sökmotoroptimering Lokal sökmotoroptimering Konkurrensen att synas på första sidan med populära sökord på Google blir allt högre. Vill du t.ex. synas på sökorden snickare eller redovisningsbyrå kan du i princip glömma bort det om du har en nystartad firma. Därför ska du istället jobba för att synas lokalt på Google. Om någon i Luleå googlar efter ”snickare” kommer hen aldrig att anlita Hasses Snickeri i Göteborg, dessutom kanske hen är intresserad av att veta mer om snickeri-yrket och är då inte ute efter att anlita en snickare. Hasse har sina potentiella kunder bosatta i Göteborg, inte i Luleå! Hasse borde istället fokusera på det lokala söket och optimera för att synas på sökord +ort, t.ex. snickeri göteborg eller snickare göteborg. Genom att synas lokalt kommer ditt företag att synas där kunderna letar! De senaste åren har Google tagit allt mer hänsyn till platser i sina sökresultat. Detta innebär att mindre lokala företag har större möjligheter att synas i sökresultatet. Nedan följer några tips på hur du kan optimera för att synas lokalt i sökresultatet på Google. 3 tips för lokal sökmotoroptimering På sajten: Ha med ortnamnet i domännamnet, i rubriker och texter Se till att synas i Google Places. Google Places låter dig enkelt registrera och hålla ditt företags uppgifter aktuella på Google: Exempel på hur Google Places visar sig i sökresultatet Satsa på en Google+ sida som är googles egna sociala nätverk och var aktiv på sidan. När du registrerar ditt företag på Google Places skapas en sida på Google+ automatiskt åt ditt företag. Google+ sida för Imelon. Mitt egna företag. TweetMerGilla detta:Gilla Laddar in … Relaterade Onlinemarknadsföring Googleguiderseo