januari 12, 2013mars 16, 2013 Att jobba som PPC konsult och några PPC tips PPC Konsult / Search Marketing Consultant Idag jobbar jag som PPC Konsult, annat namn på yrket= Search Marketing Consultant. PPC står för pay-per-click. Att jobba som PPC konsult innebär att man jobbar med sponsrade länkar, de köpta resultatet i sökmotorn (Google, Bing). När du söker på Google kan det ibland dyka upp annonser= Toppannonser – som syns högst upp i sökresultatet, här får tre annonser plats, till höger i sökresultatet – här får åtta annonser plats eller längst ner i sökresultatet. Syns man i toppresultatet får man oftast flest klick och större annonsutrymme. De resultat du ser under de tre första toppannonserna kallas för de organiska resultatet. De kan du hjälpa till att förändra med hjälp av SEO- sökmotoroptimering. Varje klick kostar x antal ören/kronor beroende på vilket sökord du vill att annonsen ska synas på. Är det hög konkurrens om sökordet, flera annonsörer som vill synas på samma sökord kan de kosta lite mer. Vill man synas på en konkurrents sökord (dvs. buda på konkurrentens namn) är det också lite dyrare klickpriser. Har annonsen en hög relevans och kvalitetsresultat (QS) kan klickpriset bli lägre. Vad som avgör vilken annons som syns vart beror på faktorer som budgivning och kvalitetsresultatet. Inget jag kommer gå in på i detalj. Att jobba med PPC handlar om att hjälpa kunder att synas i sökmotorn (Google, Bing) i displaynätverket (bloggar, olika sajter) eller på Youtube (på själva sajten som en toppbanner/toppannons, i en video etc). Jag jobbar nästan bara i ett annonseringsverktyg som heter Google AdWords. I detta verktyg lägger man upp kampanjer, annonser och sökord. De kanske låter lättare än vad de är, men jag lovar de är mycket att tänka på, inte hur självklart som helst att slänga upp en annons och lite sökord. De ligger mycket tänk och utbildning bakom detta. För att jobba som PPC konsult krävs oftast att du är certifierade i Google AdWords. För att bli de måste du klara av två prov. Ett grundprov= Google Fundamentals och ett prov där du väljer vilken inriktning du vill bli certifierad i, ett avancerat prov (Display, Search eller Reporting and Analysis). Det bästa är självklart om du har alla fyra cert! Jag tog mitt tredje under jul (se bild nedan) och ska väl försöka ta det fjärde så fort jag får möjlighet och har tid att plugga. Under den tiden jag nu jobbat som PPC konsult har jag utvecklats enormt inom mitt arbetsområde, men de finns fortfarande väldigt mycket kvar att lära och de bästa av allt är att jag tycker de är riktigt kul, särskilt nu när jag har fått en massa spännande kunder att jobba med. Jag har blivit varm i kläderna och kan nog snart kalla mig för PPC Ninja ;). PPC tips Kunden i fokus! Lär känna din kund och branschen. Konkurrenter! Ta reda på vilka företag som är kundens konkurrenter, vilka som annonser på samma sökord. Mätning! Vad har kunden för mål med PPCn? Finns mål uppsatta i Google Analytics? Om så är fallet bör du koppla omvandlingsspårning från GA till AdWords för att kunna mäta PPC resultatet. Om inte rekommendera kunden att implementera Analytics eller tagga själv upp mål i adWords. Omvandlingskostnad! Ta reda på vad en omvandling får kosta. En omvandling= T.ex. fylla i ett formulär, köpa något i webbshopen eller bli medlem. Testa! Våga prova nya saker t.ex. synas på konkurrenternas sökord. Kunderna älskar nya idéer (oftast) och blir glada när du kommer med nya förslag. Up to date! Läs på om PPC och håll dig uppdaterad i ämnet. Relevans! Se till att dina annonser är relevanta att den som klickar på annonsen får de som utlovas. Negativa sökord! Använd negativa sökord, uteslut trafik du inte vill ska se dina annonser. Tydlighet! Kommunicera ett tydligt budskap i annonsen och en call-to-action (uppmaning till handling), Sitelinks! Använd Sitelinks= webbplatslänktillägg, för alla dina kampanjer. Om du får en topplacering i söket kommer annonsen bli större och platslänkar kommer att synas under annonstexten. Platslänkarna kan även locka fler till att klicka. Enhanced sitelinks! Försök att få dina annonser att synas med enhanced sitelinks, då får du ännu mer annonsutrymme och CTRn (klickfrekvensen) blir högre. Läs mer om enhanced sitelinks här. Så där ja, nu vet ni vad jag jobbar med och för er som funderar på att jobba som PPC konsulter- vi ses i sökträsket, se upp för mig ;). TweetMerGilla detta:Gilla Laddar in … Relaterade Onlinemarknadsföring AnnonseringGoogle AdWordsPPC