november 28, 2011december 3, 2011 Annonsering på nätet Begrepp inom ads annonsering Vi har precis påbörjat ett nytt block som handlar om Ads annonsering. Roligt att få bita i något jag inte alls har kunskap i sen tidigare. Ads annonsering är också ett annat ord för ”Online- annonsering” och med Googles annonsverktyg AdWords kan man själv skapa kampanjer och annonsera på internet. Det finns en massa begrepp inom Ads annonsering som är bra att kunna: CPC: Cost per click (betalar när någon klickar) / PPC: Pay per click CPM: Cost per mille (tusen visningar, ej klick) CTR: Click true rate (klickfrekvens) Antal klick/visningar 10/100=10% (formel) CPA: Cost per accositution (kostnaden per ny kund, såld vara) CPO: Cost per order CPV: Cost per view (videoannonsering) CPL: Cost per lead (hur många leads för att få en försäljning?) CPE: Cost per engagement (video, pausa playa och klicka vidare in på en länk) eCPM: Effective cost per mille (den effektiva kostnaden, t.ex. hur många som verkligen köper) I denna kurs som vi läser nu om Ads annonsering kommer vi själva få testa att göra en kampanj med några annonser. Jag har valt den här bloggen/ hemsidan som ”testobjekt”, får se om de ökar antalet besökare eller ej, men kul att få göra något skarpt, det är just så här man lär sig ”learning by doing”! TweetMerGilla detta:Gilla Laddar in … Relaterade Onlinemarknadsföring Google AdWords