Satsa på lokal sökmotoroptimering

Lokal sökmotoroptimering

Konkurrensen att synas på första sidan med populära sökord på Google blir allt högre. Vill du t.ex. synas på sökorden snickare eller redovisningsbyrå kan du i princip glömma bort det om du har en nystartad firma. Därför ska du istället jobba för att synas lokalt på Google.

Om någon i Luleå googlar efter ”snickare” kommer hen aldrig att anlita Hasses Snickeri i Göteborg, dessutom kanske hen är intresserad av att veta mer om snickeri-yrket och är då inte ute efter att anlita en snickare. Hasse har sina potentiella kunder bosatta i Göteborg, inte i Luleå! Hasse borde istället fokusera på det lokala söket och optimera för att synas på sökord +ort, t.ex. snickeri göteborg eller snickare göteborg. Genom att synas lokalt kommer ditt företag att synas där kunderna letar!

De senaste åren har Google tagit allt mer hänsyn till platser i sina sökresultat. Detta innebär att mindre lokala företag har större möjligheter att synas i sökresultatet. Nedan följer några tips på hur du kan optimera för att synas lokalt i sökresultatet på Google.

3 tips för lokal sökmotoroptimering

  • På sajten: Ha med ortnamnet i domännamnet, i rubriker och texter
  • Se till att synas i Google Places. Google Places låter dig enkelt registrera och hålla ditt företags uppgifter aktuella på Google:
Google places sökning

Exempel på hur Google Places visar sig i sökresultatet

  • Satsa på en Google+ sida som är googles egna sociala nätverk och var aktiv på sidan. När du registrerar ditt företag på Google Places skapas en sida på Google+ automatiskt åt ditt företag. 
google+ sida

Google+ sida för Imelon. Mitt egna företag.

 

Follow on Bloglovin