Lokal sökmotoroptimering
Konkurrensen att synas på första sidan med populära sökord på Google blir allt högre. Vill du t.ex. synas på sökorden snickare eller redovisningsbyrå kan du i princip glömma bort det om du har en nystartad firma. Därför ska du istället jobba för att synas lokalt på Google.
Om någon i Luleå googlar efter ”snickare” kommer hen aldrig att anlita Hasses Snickeri i Göteborg, dessutom kanske hen är intresserad av att veta mer om snickeri-yrket och är då inte ute efter att anlita en snickare. Hasse har sina potentiella kunder bosatta i Göteborg, inte i Luleå! Hasse borde istället fokusera på det lokala söket och optimera för att synas på sökord +ort, t.ex. snickeri göteborg eller snickare göteborg. Genom att synas lokalt kommer ditt företag att synas där kunderna letar!
De senaste åren har Google tagit allt mer hänsyn till platser i sina sökresultat. Detta innebär att mindre lokala företag har större möjligheter att synas i sökresultatet. Nedan följer några tips på hur du kan optimera för att synas lokalt i sökresultatet på Google.
3 tips för lokal sökmotoroptimering
- På sajten: Ha med ortnamnet i domännamnet, i rubriker och texter
- Se till att synas i Google Places. Google Places låter dig enkelt registrera och hålla ditt företags uppgifter aktuella på Google:

- Satsa på en Google+ sida som är googles egna sociala nätverk och var aktiv på sidan. När du registrerar ditt företag på Google Places skapas en sida på Google+ automatiskt åt ditt företag.

