Begrepp inom ads annonsering
Vi har precis påbörjat ett nytt block som handlar om Ads annonsering. Roligt att få bita i något jag inte alls har kunskap i sen tidigare. Ads annonsering är också ett annat ord för ”Online- annonsering” och med Googles annonsverktyg AdWords kan man själv skapa kampanjer och annonsera på internet. Det finns en massa begrepp inom Ads annonsering som är bra att kunna:
- CPC: Cost per click (betalar när någon klickar) / PPC: Pay per click
- CPM: Cost per mille (tusen visningar, ej klick)
- CTR: Click true rate (klickfrekvens) Antal klick/visningar 10/100=10% (formel)
- CPA: Cost per accositution (kostnaden per ny kund, såld vara)
- CPO: Cost per order
- CPV: Cost per view (videoannonsering)
- CPL: Cost per lead (hur många leads för att få en försäljning?)
- CPE: Cost per engagement (video, pausa playa och klicka vidare in på en länk)
- eCPM: Effective cost per mille (den effektiva kostnaden, t.ex. hur många som verkligen köper)
I denna kurs som vi läser nu om Ads annonsering kommer vi själva få testa att göra en kampanj med några annonser. Jag har valt den här bloggen/ hemsidan som ”testobjekt”, får se om de ökar antalet besökare eller ej, men kul att få göra något skarpt, det är just så här man lär sig ”learning by doing”!
