Affärsidé i sikte

Har du en idé? Som du kan tjäna pengar på?

Då kan du vara med i tävlingen Venture Cup. Sista dag för inlämning av affärsplan är den 7 februari, så skynda skynda!

Tänkande BjörnVem vill inte komma på en riktigt bra idé? Som du kan tjäna pengar på? Kanske förverkliga dina drömmar…? 

Just nu håller jag och Emma Sverin på att spåna på en egen affärsidé. Jag tror faktiskt att vi har en grym idé på gång. Affärsidén skulle vi kunna tjäna pengar på, ingen tvekan! Gäller bara att marknadsföra och promota våran idé! Kan säga att de handlar om en onlinetjänst… en ganska grym sådan:) Vore kul om vi var med i tävlingen, Venture Cup! Så vad säger du Emma? Ska vi köra? Men först kanske vi ska utveckla våran idé i en affärsplan och de kan ju vara lite svårt om man aldrig gjort de förr. Men vi ska nog fixa de, vi får ju trots allt utbildning och handledning i detta just nu på Medieinstitutet. Är riktigt kul faktiskt, känns som att vi lär oss samtidigt som vi utför något som kanske kan gå vägen… på riktigt!

Nedan följer några tips på vad en affärsplan bör innehålla.

Lite av vad en affärsplan bör innehålla:

VAD?

  • Produkten/USP: vara/tjänst (vad gör vi som är unikt, kreativitet, ta gammal kunskap och sätt ihop de till något nyare, unikt)

VEM?

  • Kunden/Marknaden/Kvantifiera: Hur stor marknaden är, ta reda på hur många som ungefär kommer köpa varan/tjänsten, hur stor är målmarknaden och tala om vad som är realistisk för er, för att kunna ta marknadsdelar. Privat/B-2-B ? Hur kommer vi jobba?
  • Konkurrenterna Kartlägg, positionera (t.ex. använd dig av Porter 5 kraft), Fas/ Konkurrens intensitet som råder, prisstrategi, strukturen på marknaden är detta ett nytt oligopol? Ja då kommer de andra kanske förlora på att ni kommer in i branschen.

HUR?

  • Strategi: Vad ska vi göra?/för vem? Skriv en övergripande handlingsplan! Hur ska vi gå tillväga online och offline? Koppla ihop! Strategiska samarbeten för att vi ska lyckas/avtal. Affärsmodell- hur tjäna pengar? Hur ska vi ta betalt, vem ska t.ex. annonsera på sidan?

Core Competent (vad är kärnkompetensen)

Core Value (vad är problemet, kärnvärdet, lösningen)

Core Message (vad är kärnbudskapet)

Core Customer (vem ska betala för kalaset?, vem vill betala?)

DINA/ERA förutsättningar: 

Startbudget

  • Ska täcka allt vi behöver för att komma igång! Håll kostnaderna nere i början!

Resultatbudget

Kostnadskalkyl:

  • Rörliga kostnader (RK) Som vi får när vi säljer; ta fram en offert, resekostnader etc.
  • Fasta kostnader (FK) Återkommande kostnader; lokalhyra, mobil, personal (om vi anställer)

Likviditetsbudget

  • Den här kassan behöver vi, de här kan vi röra oss med.

 

För lite mer matnyttiga tips kan du gå in på Tillväxtverket och ladda hem publikationer om hur du startar ett företag eller hur du gör en affärsplan!

 

Follow on Bloglovin