Utbildning Onlinemarknadsförare

Vad gör en Onlinemarknadsförare?

En Onlinemarknadsförare blir expert på att marknadsföra på nätet. Kan handla om att hitta olika vägar för att hjälpa företag eller varumärken att synas bättre på nätet t.ex. i sociala medier eller i sökmotorn (på organiska resultat och med annonser – sponsrade länkar). En onlinemarknadsförare har kunskaper i hur man använder olika CMS verktyg som t.ex. WordPress. Google Analytics och adWords är ett annat exempel på två verktyg som en onlinemarknadsförare bör känna till och kunna jobba i. Lägga upp lämpliga strategier för  sociala medier, analysera webbsidor och jobba med kampanjer, affiliate och omvärldsbevakning är en marknadsförares vardag. 

Vill du utbilda dig till Onlinemarknadsförare?

Om man vill utbilda sig till onlinemarknadsförare kan man göra det på Medieinstitutet i Stockholm. En yrkesutbildning på 1,5 år där man får lära sig mycket på kort tid (När jag gick utbildningen var den bara 1 år lång)! I utbildningen ingår praktik på t.ex. en webbyrå, medieibyrå, seo- företag eller annat företag. Läs mer om Medieinstitutets utbildningen, onlinemarknadsförare. Jag själv valde att praktisera In-house på Vings marknadsavdelning, vilket var mycket givande.

Mer om utbildningen – Onlinemarknadsförare

I september 2011 började utbildningen och när jag skrev detta inlägg var jag halvvägs till examen. Tiden gick fort och såhär i efterhand måste jag ändå säga att jag lärt mig mycket… på kort tid!

Utbildningen till onlinemarknadsförare är intensiv och varvas med olika block. Exempel på block som jag läste:

    • Marknadsföring: Under detta block fick jag kunskaper och verktyg inom marknadsföring/marknadskommunikation som kan kopplas till marknadsföring online. Vi jobbade mycket i projektgrupper och utvecklade olika kampanjer (casestudier) med hjälp av teorier och modeller som vi lärt oss under föreläsningarna och från litteraturen.
    • Webbkunskap: I detta block fick jag grundläggande kunskaper i hur webben fungerar, hur webbsystem och webbsajter är uppbyggda, kunskaper i Html- och kodningsspråk, CMS verktyg och andra viktiga begrepp.
    • Digitala affärer: Var ett större block som pågick under flera veckor. Här fick jag lära mig en massa om sökmotoroptimering (SEO), sökmotorsmarknadsföring, annonsering på nätet (Google AdWords), marknadsföring och strategi i sociala medier (utvecklat kampanjer). Webbanalys var också ett större område där jag fick kunskaper i verktyget Google Analytics. Vi fick lära oss hur man på bästa sätt använder verktyget och tillämpar resultaten i analytics och hur man sen kan hitta lösningar, vägar att gå för att förbättra en sajt.
    • Affärsmannaskap och projektledning: Här fick jag lära mig mer om projektledning, planering och förståelse för olika kompetenser och hur man jobbar med gruppdynamik. Vi fick också öva presentationsteknik och starta ett eget företag.
Onlinemarknadsförare Emelie Ockenström Norberg

Onlinemarknadsförare

Utbildningen är rolig och lärorik! Rekommenderas varmt till andra. Sök till Onlinemarknadsförare om du har intresse för onlinevärlden eller online marketing överhuvudtaget. Ingenting är för alltid på nätet, det sker förändringar hela tiden! Som onlinemarknadsförare måste du vara beredd på att läsa på, omvärldsbevaka och vara ständigt online för att kunna utvecklas och prestera optimalt!

Med glimten i ögat och med en ryggsäck full av nya kunskaper som snart kommer att svämma över har jag nu tagit examen (våren 2012) som en av Medieinstitutets första Onlinemarknadsförare. Idag jobbar jag som Search Marketing Consultant på ett företag i Stockholm och vid sidan om driver jag mitt egna företag IMELON.

Branschen behöver oss!

Follow on Bloglovin